Lær å beskytte deg mot nettsvindel

Lær å beskytte deg mot nettsvindel

Svindlere utvikler stadig nye metoder for å lure folk, og de blir proffere i måten de opptrer på. Det er naturlig å bli usikker på hva som er ekte eller ikke. Se hvordan du beskytter deg.

Nettsvindel er når noen prøver å lure deg på internett for å få tak i penger eller personlig informasjon, som bankopplysninger eller passord. Svindlerne kan sende falske e-poster, lage nettsider som ser ekte ut, eller late som om de er fra banken din eller en venn. Målet deres er ofte å få deg til å klikke på lenker eller dele informasjon du vanligvis ville holdt privat. Det er viktig å være forsiktig, ikke klikke på ukjente lenker og aldri gi bort personlig informasjon til noen du ikke stoler på helt.

Nettsvindel kan ramme hvem som helst, til og med de mest erfarne på internett. Svindlere blir stadig smartere og bruker nye metoder for å lure folk. Derfor er det viktig å være på vakt, selv om man tror man er trygg.

Denne artikkelen er et lite minikurs i hvordan du kan sikre deg bedre mot svindel. Ta deg derfor tid til å lese godt gjennom.

 

Det er tre hovedregler du kan følge for å nå langt med å beskytte deg mot svindel

Stopp, tenk, sjekk!

  • Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
  • Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen.
    Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre,
    e-postadresser og SMS. 
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet eller appen i stedet for å bruke lenken.
  • Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.

 

Phishing, eller nettfiske

Phishing, eller nettfiske, vil si at noen forsøker å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon som senere misbrukes. Du mottar en SMS eller e-post fra noen som utgir seg for å være fra banken din, Skatteetaten, BankID eller et annet kjent selskap. Meldingen ber deg om å klikke på en lenke eller ringe et nummer for å "verifisere", "oppdatere", eller aktivere" kontoen din. Lenken leder til en falsk nettside kontrollert av svindlerne som fisker etter informasjon. Telefonnummeret leder direkte til svindlerne som utgir seg for å være fra "banken din". Informasjonen misbrukes for å få tilgang til nettbank eller kort, eller brukes i identitetstyveri. Svindlerne bruker ofte en teknikk som kalles for "spoofing" for å få det til å se ut som om tekstmeldingen eller anropet er fra et annet navn eller nummer. Det kan derfor se ut som om henvendelsen er fra politiet, når den egentlig er fra svindlerne.

Råd:

  • Du må ikke gi fra deg opplysninger om Bank-ID eller passord. Dette er personlige opplysninger som du ikke skal dele med noen, uansett hvem som spør.
  • Du må sjekke avsenders telefonnummer eller e-postadresse nøye.
  • Du må spørre deg selv om du forventer å få meldingen, og være kritisk til hva den ber deg om å gjøre. Unngå å klikke på lenker direkte i SMS eller e-post, sjekk hvem som er avsender og gå via nettsiden fremfor å klikke på lenken.

Se politiets video med eksempel

 

 

Telefonsvindel eks. Politiet & Microsoft

Svindlerne ringer og utgir seg typisk for å være fra Politiet, Økokrim, Microsoft eller banken din. De forteller at noe er skjedd, som at et lån er tatt opp i ditt navn, eller at du er blitt svindlet. For å hjelpe deg trenger de informasjon som BankID passord og koder, eller at du bekrefter noe med BankID på mobil/app.

Svindlerne bruker ofte en teknikk som kalles for "spoofing" for å få det til å se ut som om tekstmeldingen eller anropet er fra et annet navn eller nummer. Det kan derfor se ut som om henvendelsen er fra politiet, når den egentlig er fra svindlerne. Microsoft-svindel er en variant av telefonsvindel.

Her får du beskjed om at det har oppstått et problem på datamaskinen din. De som ringer utgir seg for å ringe fra Microsoft og tilbyr å hjelpe deg. For å hjelpe deg trenger de tilgang til PC-en din, eller at du betaler en mindre sum penger. Microsoft ringer ALDRI !

Så, ringer f,eks "politiet eller økokrim" deg for å be om personlig informasjon så si høflig, dette var merkelig,  takk for info, jeg skal først ringe mitt lokale politikontor for å dobbeltsjekke. Og NEI!! Det haster ALDRI!!!!

Se politiets video med eksempel

 

Kjærlighetssvindel

Ved kjærlighetssvindel blir offeret lurt til å tro at de innleder et forhold til en annen person, og blir senere bedt om å hjelpe personen økonomisk. Det starter ofte med at offeret blir kontaktet på sosiale medier eller en datingside av en attraktiv person som viser stor interesse og omsorg. Det kan ta måneder eller år før forespørselen om penger kommer. På det tidspunktet har relasjonen utviklet seg over så lang tid at det ofte er vanskelig for offeret å innse at han eller hun har blitt utsatt for svindel. Ofrene kan tape store summer og mange tar opp lån, eller selger eiendeler for å finansiere overførslene til svindlerne.

Råd:

  • Du må være forsiktig med å dele for mye informasjon om deg selv på sosiale medier og datingsider.
  • Dersom du blir spurt om å hjelpe andre økonomisk bør du rådføre deg med andre du kjenner og stoler på.
  • Du må aldri sende penger til noen du ikke har møtt.
  • Kontakt politiet dersom du er utsatt for svindel.

Se politiets video med eksempel

 

Svindel via Epost

Pakke fra posten, Skattekontoret, Parkering, Bank, Nettflix, Spotify, VIPPS, m.m

Typisk nettsvindel via e-post, ofte kalt "phishing," som nevnt lenger oppe i artikkelen, skjer når svindlere sender en falsk e-post som ser ut som om den kommer fra en seriøs avsender, som banken din, en kjent butikk, eller en offentlig tjeneste. Disse e-postene ber deg ofte om å "bekrefte kontoen din" eller "oppdatere informasjon," og inneholder en lenke til en falsk nettside. Målet er å få deg til å dele personlige opplysninger, som passord eller bankdetaljer, slik at svindlerne kan misbruke dem.

Tyipske svindler som går igjen i Norge er:

  • Pakke venter på deg på posten. Pakke er stanset pga manglende .... 
  • Parkering OnePark - Vi har funnet at du er trukket dobbelt, klikk her for å ....
  • Du har penger til gode eller restskatt, klikk her for å....
  • Netflix, Spotify, Disney abonnementet og betalingsinfo er utgått. Klikk her for å oppdatere betalingsinfo.
  • VIPPS kontoen din må oppdateres snarest og bekreftes med BankID.
  • Itunes gavekort
  • og mange flere....

Hovedregel!! Klikk ALDRI på linker du får i eposten uten at du er 100% sikker.

Logg deg heller inn på den originale nettsiden eller appen for å sjekke. 

 

Et enkelt triks er å sjekke epostadressen eposten kommer fra. 

 

Totrinnsbekreftelse

BØR AKTIVERES, MEN KAN VÆRE LITT AVANSERT

Totrinnsbekreftelse er en ekstra sikkerhet når du logger inn på nett. Det betyr at du trenger to ting for å få tilgang til kontoen din, ikke bare passordet.

Tenk på det som en dør med to låser: først skriver du inn passordet (første lås), og deretter får du en kode på mobilen, i en autoriserings app eller e-post (andre lås). Dette gjør det mye vanskeligere for uvedkommende å komme inn, selv om de kjenner passordet ditt.

Så selv om noen prøver å lure til seg passordet ditt, trenger de fortsatt koden fra telefonen din for å logge inn. Det blir som en ekstra nøkkel du har alene!

Dette kan være litt avansert å sette opp, så spør noen du stoler på å setet det opp for deg.

 

Gode passord

ALDRI SAMME PASSORD PÅ FLERE TJENESTER!

Et sterkt passord er en viktig beskyttelse mot svindel. Gode passord gjør det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til kontoene dine. Bruk helst lange passord med en blanding av bokstaver, tall og symboler, og unngå å bruke samme passord flere steder.

Passordhåndteringsprogrammer, som for eksempel LastPass eller 1Password, hjelper deg med å lagre og holde styr på mange passord på en trygg måte. De kan lage sterke, unike passord for hver konto og huske dem for deg, så du trenger bare å huske ett hovedpassord. Dette gjør det enklere og tryggere å beskytte kontoene dine mot svindel.

Moderne mobiltelefoner har innebygde funksjoner for passordlagring, som Apple Passord på iPhone og Google Password Manager på Android. Disse systemene kan lagre passordene dine sikkert og fylle dem inn automatisk når du logger inn på apper og nettsider. De bruker også ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk for ekstra sikkerhet. Dette gjør det enklere å ha unike, sterke passord uten å måtte huske alle selv

Liker du heller å lagre passord i en god gammeldags notatbok så går det fint det også, men bruk den tiden det tar å fylle ut passordene og ikke lag for enkle passord eller samme passord på alle tjenester.

 

Så hva har du lært?

Stopp, tenk, sjekk!

 

Kilder:

 

Relaterte artikler

Stril

Stril

Øygarden fra luften

Livets Portal - Skulptur & tur til Grana Telavåg
Livets portal er laget av kunstneren Beate Einen. Grana er helt…
Nordsjøfartmuseet
Nordsjøfartmuseet ligg i Telavåg på øya Sotra vest for Bergen.…
Kollevåg Familiestrand
Kollevåg har postadresse Hauglandshella og ligger på vestsiden…
Kystmuseet i Øygarden
Kystmuseet i Øygarden - Bli kjend med livet i, og ved havet
Johannes Kleppevik-statuen
Johannes Kleppevik (født 10. oktober 1947, død 3. februar 2001)…
Herdla Museum
Få med deg Herdla si rike historie, kampflyet frå andre…
Fjell festning
Fjell festning på Sotra, er blant dei største enkeltståande…

Om oss

Hordanett.no (org. nr 985 033 307) har etablert vestforbergen.no som Askøy og Øygarden kommune uoffisielle nettportal for å profilere reiselivsnæringen, lokale bedrfter og tjenester m.m. 

VestforBergen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Du kan også bruke domenet: visitoygarden.no og sotraportalen.no

 

Les mer...

 

We use cookies
Vi bruker ( cookies ) informasjonskapsler på nettsiden vår. Noen av dem er essensielle for driften av nettstedet, mens andre hjelper oss med å forbedre denne siden og brukeropplevelsen (sporingsinformasjonskapsler). Du kan selv bestemme om du vil tillate informasjonskapsler eller ikke. Vær oppmerksom på at hvis du avviser dem, kan det hende du ikke kan bruke alle funksjonene til nettstedet. Valget ditt er aktivt i 365 dager.